איך להיות צרכן חכם יותר ברשת
5 (100%) 1 vote

מהו צרכן חכם ואינטליגנטי?
צרכן חכם הוא צרכן שלא קונה בצורה אקראית וחופשית, אלא בודק את המקורות לפני.
בודק את הקרקע שהיא אכן יציבה ובעלת אנשים אמיתים הוא כמו שנהוג לומר אם אבא ואמא.
צרכן חכם פועל ע"פ סקר שוק והמלצות גולשים \ לקוחות אודות המוצר.

2 סוגי קונים שישנו את דרך הקניה שלכם באינטרנט – להיות צרכן חכם זו משימה לא פשוטה, אבל בהחלט משתלמת.
80%
מהקונים באינטרנט בודקים לפני הרכישה על השירות \ מוצר, מבצעים סקר שוק, המלצות, וכדומה.
10% מהקונים ברשת האינטרנט קונים בצורה חופשית ומקווים לטוב.

איך להיות צרכן חכם יותר ברשת?

בנושא זה נדון איך להיות צרכן חכם ואינטליגנטי ברשת, טיפים ופרמטרים אשר יעזרו לכם להיות חכמים ברשת האינטרנט.
בשנים האחרונות ניתן לראות כי רבים מהצרכנים עשו שינוי בהרגלי הקנייה שלהם. אם בעבר אנשים נהגו לעשות שופינג תוך כדי כיתות רגליים בין החנויות, הרי שכיום, נכון לשנת 2016, כשליש מהאנשים בוחרים לעשות את רכישותיהם און ליין.
דרך קניה זו נוחה, יעילה, מהירה, ולא פעם אף זולה יותר. יחד עם זאת, חשוב לדעת מהיכן בטוח לרכוש מוצרים, וכיצד לבחון את אטרקטיביות ההצעה.

צרכן חכם

בדיקות שכדאי לבצע בתוך האתר – צרכן חכם הוא צרכן שבודק לפני!
רגע לפני שאתם מפקידים את פרטי כרטיס האשראי שלכם באתר חנות און ליין, יש כמה פרמטרים שאנחנו מאוד ממליצים לכם לבדוק. לא כל אתר המציע מרכולתו לרכישה און ליין בטוח לרכישה, צרכן חכם בודק כל אתר עם זכוכית מגדלת ומבטיח שקנייתו בטוחה וחכמה.

  • מי עומד מאחורי האתר – אחד הדברים הראשונים שחשוב לבדוק לפני שבוחרים לרכוש באתר מסוים הוא האם לאתר יש אבא ואמא. חפשו באתר עמוד אודות. וודאו שיש גורם המציין את שמו ופרטי התקשרות מייל או טלפון. ניתן כמובן לנסות ולהתקשר, או לשלוח מייל, ולוודא שאכן יש מי שעונה,למתקדמים יותר – אפשר גם לעשות whois על האתר, לראות מי הבעלים של הדומיין, כתובתו, המייל שלו ועוד. בפוסט שכתבתי על חיפושים מעניינים שאפשר לעשות בפייסבוק, ניתן לראות באיזו קלות ניתן למצוא מידע על אנשים בעזרת טלפון או כתובת מייל – מהסיבה הפשוטה שרבים נרשמים עם הפרטים הנ"ל לפייסבוק.
  • כתובת פיזית – נושא נוסף שמומלץ לוודא הוא כתובת פיזית של החנות. אתר און ליין בעל כתובת פיזית שניתן להגיע אליה במידת הצורך אמין יותר מאתרים ללא כתובת פיזית.
  • מדיניות החלפות והחזרות – לא פעם קורים מצבים שאנו לא מרוצים מהמוצרים שרכשנו, מכל סיבה שלא תהיה. חשוב לוודא כי קיימת באתר מדיניות החלפות והחזרות, וכי האתר מאפשר לכם להשיב מוצרים שלא ענו על ציפיותיכם, או להשיב מוצרים במידה ויגיעו פגומים. בדקו תוך כמה זמן ניתן להחזיר את המוצרים והאם הדבר כרוך בתשלום.
  • אבטחה – אתר בו אנו מתכננים לרכוש מוצרים באמצעות תשלום חייב להיות מאובטח. לא הייתם רוצים שפרטי האשראי שלכם ידלפו למקורות לא מורשים. בדיקה פשוטה ביותר שמומלץ לבצע היא על ידי בחינת כתובת האתר (URL). באתר מאובטח תוכלו לראות שהאות S מתווספת לשורת הכתובת ומופעה כך : HTTPS. יש אתרים בהם האבטחה תוצג באמצעות אייקון של מנעול.
  • דמי משלוח – מרבית האתרים המציעים לגולשים אופציה לרכישת מוצרים און ליין אינם לוקחים על עצמם את עלות משלוח המוצרים. לפני שאתם מבצעים רכישה און ליין, בדקו את מדיניות המשלוחים, כיצד ניתן לקבל את המוצרים, תוך כמה זמן, וכמה זה צפוי לעלות לכם. בחנו אם המוצר בתוספת עלות המשלוח עדין נמכר במחיר אטרקטיבי עבורכם, בהשוואה לרכישה באלטרנטיבה הישנה והטובה – דרך החנות הפיזית. במידה והמשלוח נעשה באמצעות דואר רשום, תוכלו לבקש מהחנות לקבל את מספר המעקב של הדואר, ולעקוב בעצמכם אחר ההזמנה.
  • אינפורמציה על המוצר – מכיוון שרכישה און ליין אינה מאפשרת לרוכש לראות את המוצר במו עיניו ובטח שלא לגעת בו, חשוב לוודא כי האתר מספק את מירב הפרטים שיעזרו לכם להבין כיצד המוצר נראה, ממה הוא עשוי, מה גודלו, צבעו וכדומה.
    באתרי מכירה רבים קיימת אפשרות להגדיל את תמונת המוצר באמצעות זכוכית מגדלת, וחשוב לוודא כי גם האתר בו תבחרו לרכוש מציג את תמונת המוצר בצורה ברורה ונהירה.איך להיות צרכן חכם יותר ברשת

    תשלום באמצעות PayPal – צרכן חכם קונה באמצעות תשלום מאובטח
    על מנת להבטיח בצורה יותר הדוקה כי לא תהיו חשופים לסיכון במסירת פרטי כרטיס אשראי, מומלץ לעשות שימוש בשיטת התשלום באמצעות PayPal. רישום ל- PayPal יאפשר לכם לבצע תשלומים באתרי קנייה ברשת, מבלי לחשוף את פרטי כרטיס האשראי שלכם לאותו גורם. השימוש בדרך תשלום זו אפשרית גם באמצעות מחשב וגם באמצעות טלפונים ניידים. אתרים המציעים אפשרות רכישה באמצעות PayPal מספקים לגולשים אפשרות נוחה ובטוחה יותר לרכישה.
    גם במידה ואין אפשרות לתשלום באמצעות PayPal, כדאי לוודא שהאתר אינו מאחסן את פרטי האשראי בשרתים שלו – ואם לא בטוחים לגבי זה, כדאי לשאול. לא פעם ולא פעמיים היו מקרים של פריצות והדלפת מידע רגיש לרבותפרטי כרטיסי אשראי מאתרי קניות, קופונים ואחרים.

מאמרים נוספים בנושא שאולי יעניינו אותך גם:

צרכן חכם, רשע ותם: קווים לדמות הצרכן הישראלי
צרכן חכם בסופר: "המונופולים שולטים ועושים מה שרוצים"
צרכן חכם וחזק: כך תתמודדו מול חברות

הכירו את WOT – Web of Trust
דרך נוספת שתוכלו להיות צרכן חכם הוא באמצעותה תוכלו לבחון האם חנות און ליין בטוחה ומהימנה היא באמצעות שימוש בתוסף web of trust (WOT). תוסף זה, אשר נתמך על ידי מרבית הדפדפנים, מציג לוח רמזורים המציינים את רמת הבטיחות של האתר. הנתונים המתקבלים על ידי התוסף נאספים על ידי מיליוני גולשים מכל העולם. אתר שזכה ברמזור ירוק בטוח לרכישה. במידה והרמזור אדום, הימנעו מרכישה באתר.

המלצות ודירוגים – צרכן חכם מיישם את ההמלצות הנ"ל
נושא נוסף שחשוב לבדוק אודות אתר שאתם שוקלים לרכוש ממנו מוצרים או שירותים און ליין הוא המלצות גולשים ודירוגים. חשוב לשים לב שמדובר בהמלצות אמתיות ומהימנות, ולא נתונים שהוכנסו בצורה מגמתית על ידי בעלי האתר.
בדיקה זו תוכלו לערוך על ידי הקלדת שם האתר ואיתור מקורות אחרים (שאינם האתר עצמו) בהם גולשים ציינו דעתם על האתר, על המוצרים בו ועל איכות השירות. בדקו האם קיים לאתר עמוד פייסבוק פעיל, ומה ציינו הגולשים בגין חווית הקנייה שלהם. אם תראו כי יש לקוחות שהתלוננו על טיב המוצרים ו/ או השירות, מומלץ לשקול שנית את הרכישה. בחנו האם גולשים מדברים על האתר לטובה במקורות שונים ברשת, והאם ניכר כי האתר פעיל תקופה ארוכה.

השוואת מחירים
רכישה און ליין יכולה להיות מאוד אטרקטיבית, במיוחד אם המוצרים מוצעים במחירים מוזלים יותר מהמחירים שאתם מכירים מהחנויות הפיזיות. הוזלת העלויות מתאפשרת לרוב בגלל שלמכירה און ליין לא מתווספות עלויות של חנות פיזית. חשוב לעשות השוואת מחירים ברשת לפני שבוחרים היכן לרכוש את המוצרים.

יש אתרים אשר תפקידם ביצוע השוואת מחירים, ובהם תוכלו להיעזר בבחירת האתר ממנו תרכשו את המוצר. באתרים אלו תוכלו לציין את שם המוצר, דגם, צבע, גודל וכדומה, ולקבל רשימה של כל החנויות אשר מוכרות אותו. נושא שחשוב להיות מודעים אליו הוא העובדה שחלק מהאתרי השוואת המחירים אינם כוללים את כל אתרי המכירה, והם מציגים רק אתרים שלוקחים חלק בשירות השוואת המחירים.

הכותב הוא דניאל זריהן, העוסק באופן מקצועי בשיווק באינטרנט וקידום אתרים וכותב גם בלוג פופולארי קידום אתרים אורגני ושיווק באינטרנט, וכן על שאר בתחומי השיווק הדיגיטלי.